ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۵۹۵۷۱
معاون سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان  جهاددانشگاهی:
معاون سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی اعلام کرد:مسئولیت "ارایه گواهی تایید صلاحیت به مراکز نوآوری سراسر کشور " به "جهاد دانشگاهی " واگذار شده است.
شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰

به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر محمد صادق سبط الشیخ انصاری، در گفتگو با بازارکار عنوان‌کرد؛ مسئولیت "ارایه گواهی تایید صلاحیت به مراکز نوآوری سراسر کشور " به "جهاد دانشگاهی " واگذار شده است و این نهاد در مرحله اول ارزیابی حدود یکصد مرکز نوآوری را در دستور کار دارد.
وی  با اشاره به اینکه بیش از 400 مرکز نوآوری اعم از دولتی و بخش خصوصی در سراسر کشور فعال است گفت: هفته گذشته اعطای گواهینامه صلاحیت فعالیت به ۴ مرکز نوآوری با حمایت دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، برگزار شد و این فرآیند برای سایر مرکز نوآوری نیز در دست انجام است. فرآیند کار به این شکل است که درخواست ها به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان ریاست جمهوری ارائه می شود و معاونت علمی این درخواست­ها را به سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی ارجاع می دهد.
 
دکتر سبط الشیخ انصاری با تصیح اینکه این مراکز شامل مراکز نوآوری دستگاه_های اجرائی، پارکی، دانشگاهی و شرکتی هستند افزود: جهاد دانشگاهی  با دارا بودن بیش از چهل مرکز نوآوری در سراسر کشور، در زمینه تاسیس، توسعه و ترویج مراکز نوآوری خوش درخشیده است و این نهاد انقلابی کارایی و کارآمدی خود را در این حوزه با تنوع مدل درآمدی اثبات کرده است از این رو معاونت علمی مسئولیت ارزیابی مراکز نوآوری را به جهاد دانشگاهی واگذار نموده است.
وی با اشاره به اینکه مراکز نوآوری از دستگاه های مختلفی چون معاونت علمی، جهاددانشگاهی، وزارت علوم، جهاد کشاورزی و وزارت کار و ... مجوز گرفته اند ادامه داد: به این منظور دو رویکرد اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی توسط سازمان تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان  جهاد دانشگاهی دنبال می شود تا مراکز فعال گواهی تایید صلاحیت دریافت کنند و به این منظور این مراکز ابتدا باید اعتبارسنجی و صلاحیت بخشی شوند تا بر مبنای خروجی حاصل‌شده حمایت لازم از واحدهای فعال صورت بگیرد.
 
معاون راهبری ساختارهای فناوری و نوآوری سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی توضیح داد: طبق تعریف صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، مرکز نوآوری، «مرکزی متشکل از یك یا چند تیم نوآوری است که با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکتهای متقاضی محصولات جدید، در چارچوب برنامه ای بلندمدت با هم همکاری می کنند. » ازجمله عواملی که ایجاد مراکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است، به وجود آمدن تغییرات سریع در فناوری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه امروز است. مرکز نوآوری فضایی است که در آن سازمانها، فضایی ایجاد میکنند برای استارتاپ ها و کارآفرینان جهت نمایش نوآوری‌ها و محصولات جدید به کارکنان، سرمایه گذاران یا حتی مشتریان که افراد و تیمهای کاری میتوانند با بهره‌ گیری از تجربه های همدیگر و یا کار گروهی به رشد و ارائه محصول و تکامل ایده بپردازند.
وی یادآور شد: در فضای فوق‌العاده رقابتی اقتصاد امروز، نوآوری بسیار حائز اهمیت شده است. بررسی‌های اخیر شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از مدیران ارشد با فشار حاصل از فضای رقابتی حاصل از نوآوری مواجه هستند. در سال ۲۰۱۴ تقریباً ۶/۱ تریلیون دلار در مجموع صرف بخش توسعه و تحقیق سازمان‌ها شده است. علی رغم این سرمایه‌گذاری گسترده ۸۵ درصد از محصولات ناشی از این نوآوری‌ها با شکست روبه‌رو شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی دو دهه اخیر بسیاری از شرکت‌های پیشرو و نامدار (مانند جنرال موتورز، IBM، کداک، نوکیا، بلک بری، موتورولا، یاهو، AOL، زیراکس و ...) یا کاملاً از بین رفته‌اند، یا سهم بازار خود را از دست داده‌اند و یا توسط شرکت‌های دیگر خریداری و ادغام شده‌اند. نکته‌ای که عموماً در داستان شکست این شرکت‌ها تکرار می‌شود فقدان نوآوری است.
از سوی دیگر شکل‌گیری کسب و کارهای خطرپذیر، نوآور و چابک در قالب استارت‌آپ‌ها سهم بازار شرکت‌هایی سنتی و قدیمی را مورد تهدید قرار داده‌اند و تحول در مدل‌های کسب و کار اکنون یک ضرورت است. بررسی‌ها حاکی از آن است که 38درصد از 200 شرکت برتردنیا در قالب‌های مختلف اقدام به راه‌اندازی مرکز نوآوری کرده‌اند که بیش از نیمی از این مراکز نوآوری در سیلیکون ولی مستقر هستند.
در واقع مراکز نوآوری با ایجاد یک اکوسیستم شامل دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاران، شتاب‌دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها نقش مهمی در تبدیل دانش به ارزش دارند. ضعف‌های فراوان سیستم نوآوری قدیمی باعث شد که تعدادی از سازمان‌های بلندهمت در پی روش‌های جدیدی در نوآوری باشند و این سازمان‌ها مراکز نوآوری را در جهت شتاب گیری در فضای دیجیتال امروزی ایجاد کردند.
این عضو شورای فناوری پارکهای علم و فناوری جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد اهداف مراکز نوآوری، حمایت از تحقیقات با ظرفیت مناسب جهت عرضه دستاوردهای فناورانه و تجاری سازی آنها، کمك به ارتباط بیشتر بین صنعت، دانشگاه و دولت بسترسازی برای پیاده‌سازی ایده‌های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده، کمك به اشتغال نخبگان کشور،ایجاد زمینه مناسب برای ظهور و حمایت از خلاقیت نیروهای جوان، توسعه فرهنگ نوآوری در کشورپذیرش نوآوران و کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیت نوآورانه و هدایت آنها به سمت فعالیت‌های گروهی، کمك به یکپارچگی در آموزش، پژوهش، فناوری، تولید و کارآفرینی به منظور تعالی جامعه رویکرد جامع و جهانی به نوآوری و تمرکز بر نیازهای ملی، توجه به جهان پایدار در توسعه فناوریهای جدید و ... است.

ارسال نظرات